De docent als Secure Base

Als je zicht hebt op jezelf kun je ook de ander zien’

Als docent wil je impact hebben op de ontwikkeling van leerlingen. Je wil leerlingen voorbereiden op de  complexe wereld waarin ze terechtkomen. Tegelijkertijd verandert er veel en moet je zelf in contact staan met zowel ouders, collega’s, je bewegen in een complexe omgeving. En je hebt ook onderwijs inhoudelijke verantwoordelijkheid. Hoe houd je contact met de leerling en ook met jezelf? Hoe neem je daarin je leiderschap? Hoe kun je zowel genoeg veiligheid bieden en tegelijkertijd je leerlingen optimaal uitdagen om te groeien?

In deze training onderzoeken we aan de hand van de thema’s uit de transitiecirkel hoe je daar zelf vorm aan geeft en kunt geven.  Wat hebben we zelf geleerd over welkom zijn, hechting, hoe gaan we zelf om met afscheid en verlies, wat is falen en wat is vertrouwen? Wie of wat waren onze Secure Bases?

Door onszelf te kennen, inzicht te hebben in wat onze eigen patronen zijn, kunnen we echt vrij zijn om verbinding maken met de ander. Hierdoor kan de ander ook groeien en zichzelf leren kennen. De docent/begeleider kan zo een Secure Base zijn voor de leerling.

In deze trainingen werk ik samen met andere trainers, gespecialiseerd in Secure Base Coachen.